1. Ihanteellinen ja todellinen koulutyö
Peruskoulu.fi: Malli 1. Ihanteellinen ja todellinen koulutyö. Birger Holm 28.6.2024. (PNG) (PDF)
20. Koulutyön resurssivaje ja sen ratkaisu
Peruskoulu.fi: Malli 20. Koulutyön resurssivaje ja sen ratkaisu. Birger Holm 3.8.2024. (GIF) (PDF)
Koulutyön resurssivaje juontaa juurensa yhteiskunnallisen koulutyön luonteeseen. Valtiollisen ja kunnallisen politiikan jatkeena koulutasolla tapahtuva koulutyö ja sen kunnallinen hallinto täyttää ns. pirullisen ongelman ominaisuudet. Sen perusominaisuutena on pirstaleisuudesta johtuva organisatorinen tuska. Pirullista ongelmaa ei voi koskaan ratkaista kesyn ongelman tavoin, mutta sen työstämisessä voidaan pyrkiä parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen. Erityisen hyvin pirullista ongelmaa ja sen tuottamaa organisatorista tuskaa on kuvattu Pirkko Vartiaisen, Seija Ollilan, Harri Raision ja Juha Lindellin kirjassa: Johtajana kaaoksen reunalla. Kuinka selviytyä pirullisista ongelmista?1
21. Koulutyön resurssitalous
Peruskoulu.fi: Malli 21. Koulutyön resurssitalous. Birger Holm 18.8.2024. (GIF) (PDF)
22. Rehtorin, opettajan ja oppilaan koulutyö ja koulutyöltä rauhoitettu vapaa-aika
Peruskoulu.fi: 22. Rehtorin, opettajan ja oppilaan koulutyö ja koulutyöltä rauhoitettu vapaa-aika.
Birger Holm 25.8.2024. (GIF) (PDF)
_________________________________________________
1 Vartiainen Pirkko, Ollila Seija, Raisio Harri ja Juha Lindell: Johtajana kaaoksen reunalla. Kuinka selviytyä pirullisista ongelmista? Gaudeamus 2013. ISBN 978-952-495-315-3.