Grundskolan är värd att försvara

Grundskolans betydelse i Finland

Grundskolans uppgift är att säkerställa att alla som bor i Finland har rätt och möjlighet att gå i skolan och få kostnadsfri grundutbildning. Denna rättighet är oberoende av kön, övertygelse, kultur, socioekonomisk ställning eller andra personliga egenskaper.

Lika möjligheter är en väsentlig del av vårt samhälle, och utbildning är en nyckelfaktor som hjälper alla att uppnå ett lyckligt och meningsfullt liv. Tack vare grundskolan kan alla sträva efter ett gott liv som finländare, européer och världsmedborgare.

Jämlikhet och utbildningens betydelse

Människors framgång och lycka beror inte alltid på deras egen strävan. Människor föds in i olika samhällspositioner, och vissa är mer begåvade eller deras egenskaper värderas högre. Även tur och slump spelar en roll. Grundskolan förbättrar dock allas möjligheter att sträva efter lycka. Ojämlikhet är mer acceptabel när alla åtminstone har nästan samma förutsättningar att utbilda sig och lyckas. Grundläggande bildning förbättrar människors förutsättningar att lagligt förbättra sina levnadsvillkor. En mångsidig världsbild hjälper dem att hitta fler alternativ för att bygga ett lyckligt liv och undvika onödiga konflikter.

Försvar av grundskolan

Det är värt att försvara den finska grundskolan, eftersom jämlik utbildning är den första försvarslinjen för det finska samhället. Att höja hela nationens och dess individers bildningsnivå är nödvändigt eftersom kunskap och förståelse hjälper oss att göra bättre val. Utbildning är en förutsättning för samhällsfred och världsfred, och utan fred kan vi inte vara lyckliga eller hantera de stora utmaningarna i dagens värld.

För att uppnå grundskolans huvudsakliga syfte, nämligen att säkerställa jämlika bildningsmöjligheter, kan det krävas en mångsidigare syn på grundskolan. Det är nyttigt att diskutera grundskolan och dess utveckling utan den hegemoniska ideologins börda. Till exempel bör vi kunna granska utvidgningen av den enhetliga skolan och dess praktiska arrangemang med ett öppet sinne. Den finska grundskolan är åtminstone inte ännu en monokultur. Kan vi uppnå grundskolans ädlaste mål på ett annat sätt, lika bra och kanske klokare än nu?

B.H. 3.7.2024